Ulkomailta palaavan koululaisen kannattaa opetella suomea

Kansainvälinen koulu tai englanninkielinen luokka ovat luontevia vaihtoehtoja ulkomailta Suomeen palaaville lapsille. Useissa kaupungeissa on jo englanninkielisiä luokkia, joissa saa tukea myös suomen opiskeluun. Äidinkielen oppiminen avaa paremmat mahdollisuudet jatkokoulutukseen.

Blogi-Leinonen-vko-8-Compare-Fibre-unsplash.jpg


Helsingissä Maunulan yhteiskoulussa englanninkielisillä luokilla opiskelee noin sata oppilasta. Englanninkielisissä luokissa opetussuunnitelma on sama kuin suomalaisissa kouluissa.

Maunulan yhteiskoulussa järjestetään suomen ryhmiä alkeista lähtien. Suomeen palaaville nuorille on ylimääräisiä suomen kursseja, jotta kielitaito vahvistuisi. Lisäkurssit ovat tarpeet varsinkin oppilaille, jotka eivät ole puhuneet suomea ulkomailla. Jos suomea on käyttänyt vain oman perheensä parissa, sanasto on saattanut jäädä vajaaksi. Kotona harvemmin keskustellaan asioista yhtä laajasti kuin koulussa.

– Suomen opetuksessa tarkoituksenamme on, että oppilas voisi jatkaa yläkoulusta suomalaiseen lukioon, kertoo kansainvälisten luokkien koordinaattori Inkeri Miekkavaara.

Maunulassa on tehty linjaus, ettei yhdeksännelle luokalle oteta uusia oppilaita ulkomailta.

– Yhdeksännelle palaavilta puuttuu niin paljon muita oppiaineita, ettei niitä ehdi saada kasaan ennen peruskoulun päättymistä, Miekkavaara sanoo.

Avaa telkkari, liity ryhmiin

Valinnaisissa aineissa suomen- ja englanninkielisiä ryhmiä sekoitetaan, jotta kieltä tulisi käytettyä luontevassa ympäristössä, esimerkiksi taideaineita tai kotitaloutta opiskellessa.

Ei riitä, että lapsi opiskelee suomea tunneilla. Myös vanhemmilla on iso rooli.

– Ainakin toisen vanhemmista on alettava puhua lapselle suomea. Kotona kannattaa myös avata telkkari ja katsella ohjelmia suomeksi, Miekkavaara kannustaa.

Vähäistäkin suomen kielen sanastoa kannattaa käyttää jokapäiväisessä asioinnissa. Myös esimerkiksi liikunnallisissa harrastusporukoissa pärjää vähällä suomella, mutta mielekäs tekeminen voi motivoida kielen käyttöön.

Suomessa opiskelu on itsenäistä

Äidinkieli ei ole palaavien koululaisten ainoa haaste.

Moni kokee epävarmuuden hetkiä ennen kuin solahtaa uuteen oppimismenetelmään. Ilmiöpohjainen ja paljon projekteja sisältävä systeemi voi olla aluksi hankala niille, jotka ovat tottuneet opettajavetoiseen opiskeluun.

Afrikan ja Aasian maista sekä Saudi-Arabiasta tulevat ovat yleensä tottuneet tiukkaan koulukuriin; oppitunneilla käytäviin keskusteluihin voi olla vaikea heittäytyä.

– Joillekin tuottaa hankaluuksia kertoa ja perustella omia mielipiteitään, jos ne eroavat opettajan esittämistä väitteistä ja faktoista, Miekkavaara sanoo.


Teksti: Tiina Leinonen
Kuva: Compare Fibre/Unsplash


Lisätietoa

Opetushallitus: Kotimaahan palaavan peruskoulun oppilaan opiskelu

Perhe maailmalla -blogi: